Thursday, August 04, 2011

03 Ramadhan 1432H... Rabu.. 03 Ogos 2011

Assalamualaikum sekali agi hehee.. ni lak menu berbuka semlm... Konon nak buat nasik kari ayamm.. sekali.. den balik lambat .. pasal nak selesai kan keje sikit kat opis... jadi nya tak sempat la nak buat.. pasal en.suami pon balik lambat dan tak pulak beli ayamm... kalu pi beli pon tak sempat den nak buat.. so KIV resepi tu ari ni laa. hehe.. tak sabo nak buat.. pasal kakak den dah cuba dulu.. pagi2 semalam dah tepon cakap die dah cuba resepi kat blog kaknor.. sedap sangt katanyee... licinn die cakp.. huh...

Oleh kerana tak sempat nak masak lauk2.. den masak puding nih.. .hehe.. berjangkit dari umah mek ana tuu.. .dah lama nakbuat sebenarnye.. tapi ayat kat umah mek ana tu tak tahan.. siap taknak kasi kat org rasa tuh.. pasal sedap sangat kehkehkehee..
Ada yg nak resepi puding ni.. sila2.. den kopipes dari umah Mariii.. Jomm... Singgah... hehheee...

Bahan2:-
1 pkt agar2 12gm
3 kpg roti (buang kulit)
4 1/2 cawan air
6 sudu besar gula
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair (saya guna 1 tin )
2 sudu besar butter
1 sudu teh vanila
cincau dipotong kecil
pewarna merah/hijau


Cara-Cara:
1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.
2. Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.
3. Blend halusSetelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn), curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit.
6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Taburkan potongan cincau tadi sebagai biji tembikai. Biar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.


Paprik campur.. en.somi den beli kat kedai makn jek.. hehee... simple jek berbuka.. den masal nasik ngn telur dadar jek.. hehee... 

telurr dadar yg best hehehhee

haa.. oren sunquick.. hari2 air ni mesti ada.. walaupon beli air lain konpom air ni ade tiap2 hari hehee.. den sukaa....

3 comments:

Lovely Kitchen said...

Salam ramadhan...sempat tu berblog walaupun bekerja ye...salute!

Suha said...

salam ramadhan juga.. hihiii masa takde keje buley berblog hehee

Suha said...

salam ramadhan juga.. hihiii masa takde keje buley berblog hehee