Monday, February 14, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita....

Assalamualaikum.... wahh tajuk skima je ari ni.. emmm... den nak berkempen budi bahasa budaya kita sikit ari ni... huhuuuu...


tengok... baca... pernah nmpakkan??.. merata2 ade... kat tv pon ade kan... emmmm...

Sebenarnya.. den buat tajuk atas pasal.. semlm den jumpe ngn org yg kurang budi bahasa.. huhuuu...

Semalam den pi Klinik kat belah2 nun????(takyah cakp ler klinik mane ek..hehe) bertujuan utk mengmbil sunntikan khas utk org yg bekerja di kedai2 mkn ni.. suntikan utk pengendali makanan.. walaupon den bukannya kerja kat kedai makan.. tapi oleh kerana selalu jugak membantu kakak kat kedai makan die.. maka.. den merelakan diri dicucuk ubat ntah den pon tak tahu nama die... hehee...

Untuk pengetahuan semua.. dah lama dah nak pi ambik suntikan tu.. sejak kedai mkan kakak beroperasi lagi.. tapi selalu je tak dpt.. ubat abis laa.. lambat sampai laa.. huhuuu.. sabo je laa...

maka semalam pegi lerr.. bersama ngan anak buah den pi klinik kat daerah lain... iye lerr.. tak pernah amek lagi.. banyak skit lerr soklan nak tanye kan.. pegi lak klinik yg tak pernah kita pegi.. tempat mane.. cara macm mane?.. dah lerr tersesat cari klinik tu.. tapi tak kisah lerr naik kete kehkehkehh.. dah jumpe klinik.. wah mcm klinik baru siap je.. cantik lagi.. pokok pon tak berapa nak naik lagi.. dah masuk.. pi la tanya kat kaunter... ckap ler tujuan kite tu..

AKU : tumpang tanya (den lupa nak bagi salam kehkehekhh..), kat bahagian mana saya nak ambik
suntikan pengendali makanan?? ( tak cakap bahasa ganu lerr.. pasal den takut lak org tu
bukan org ganu kan..hehe)

NURSE 1 : TEKAN TU.. AMBIK NOMBOR 2 SORANG....

den pandang anak buah.. anak buah den pon tekan lerr... sekali.. kuar la no 5026 yg berbahagi 2 bahagian ngn garis putus2..1 pendek 1 panjang .. bagi ler kat den.. pastu die tekan lagi sekali.. 5027.. die bagi lagi kat den.... den pon pelik lerr.. kenapa perlu ambik 2 nombor utk sorang .. entah2 1 nombor dua org kot.. berbisik2 dlm hati jelerr hihii... den pon tanye balik nurse tu..

AKU : SORANG 2 NO ke @ 1 NOMBOR 2 ORANG??

kehkehekhhh.... muka aku senyum..muka nurse cam bengang kehkehee.. mungkin die kata dlm hati tak paham bahasa sungguh!!.. die pon jawab lerr..

NURSE 1 : SORANG 2 NOMBOR...

anak buah aku pon konfideng lerr die betull.. aku masih lagi blurr kehkehekhhh.. datang lerr soranag nurse lagik berbadan besorr... suara pon besorr... agaknye die nyampah tengaok aku duk berdiri kat situ lama2.. nak amek nombor pong lama ke?/hehee

NURSE 2 : AMBIK 2 NOMBOR.. SATU LETAK KAUNTER BERSAMA IC SATU LAGIK PEGANG.. NIH CONTOH DIE
BUAT GINI..(sambil die koyak garis putus2 sebahagian kertas no tadi 1 pegang 1 klip
ngan IC).. sambil cakap.. DARI PAGI TADI DOH AKU DUK ULANG BENDA NIH! DOK PAHANG2..
DOH NAIK SEROK SUARA AKU NIH.. LAMA2 KUAT JUGOK SUARA AKU NIH!!..

apa kes lak minah ni.. cakap punye la kuat..habis seme orang kat belakang dengor lerr...Apa punya bahasa lerr die org guna.. huhuuu.. tapi kan..

Aku pon.. cakap lerr...

AKU : lerrr... AMBIK SATU NOMBOR.. BUKANG DUA NOMBOR... ( sambil tersenyum nakal nagn anak
buah aku kehkehekhh)

Ini kes aku tak paham ke?/ atau kes.. die org salah memberi arahan??? adoi laa...

( aku rasa kalu die kata.. "tekan no tu.. 1 tgal kat kaunter bersama IC, 1 lagik pegang..".. aku dah buleh paham dah.. pasal sekali tekan 1 nombor yg keluar, tapi no tu ade 2 bahagian kecik dan besor..dan ade garis putus antara bahagian tu)

takpon kalu die org nak jugak guna "AMBIK 2 NOMBOR" tu.. die org kene letak perkataam "YG SAMA" kat belakang tu.. kehkehkehhh... tak kisah lah huhuu tapikan.. nampak sangat RAMAI org tak paham ngnan arahan tu.. pasal die duk bebel sejak pagi tadi org tak paham2.. bermakna.. pengunjung yg datang dari pagai tadi sampai lerr ke petang takde org paham arahan die(den sampai dlm kul 3.30 ptg)...khekehhee... kesian jugak iiye...

Tapi bagi den.. sapa salah tu kurang penting la dalm kes ni... pasal.. itu biasa kan.. masalahnya.. BAHASA yang dia guna tu.. MENINGGI SUARA... BAHASA pon.. tak mesra alam langsung..pencemaran bunyi tu... apatah lagik mesra sesama manusia kan...??

Tapi selalu kat klinik memang macam ni.. den pernah nampak bukan sekali banyak kali... kadang pernah nampak ade la sorang ni.. mcm tak pernah dtg klinik tu lagi.. pergi kaunter bertanya tapi di jawab dgn kasar dan kuat.. nagn ramai nya org tengok.. malu ler org tu.. ada yg berani terus jek menegur dgn kuat juga la.. ade yg tak berani tu.. berlalu begitu je.. dan konpom.. sampai mati tak nak dtg klinik tu dah.. baik kuar duit pi swasta .. hati pon tak sakit.. kata org yg berkerjaya la.. tapi kalu org2 kampung tu.. memg kene tahan je ler.. aku rasa.. die org kalu adie duit banyak pon die org tak hingin jejak klinik tu dah hehee.. itu klinik sini laa.. mungkin tak semua gitu..

tensen kot itu pasal die die takleh jawab ngn elok( buley terima ke alasan tu.??? huhuuu)

No comments: