Tuesday, February 24, 2009

Crite Tahun Lepas

Hari ni ade sikit crite yg nak dikongsi.. Tentang PENYAKIT KUKU TANGAN & MULUT..
Tahun lepas...dalm bulan Oktober.. anak2 aku seme terkena jangkitan penyakit nih.. Pada mulanya anak saudara yg berjangkit dr umah pegasuh die.. pastu berjangkit lak pada anak2 aku.. bese la..sepupu kan.. mesti la nak main2 bersama kan.. tapi pada mulanya .. perasan la bintik2 merah kat mulut anak buah.. ingatkan die makan makanan yg buleh buat gatal... kakak aku pon ingat bese2 je kan.. pastu die demam.. bintik2 merah tu merebak sikit laa ade sikit kat tgn..kaki.. tapi tak sebanyak kat mulut... rupenye dlm mulut pon ade.. Tapi masih main cam bese.. hehee bese la budak2.. tapi bila malam baru laa merengek... gatal...
So.. yg kakak aku ni lak ingatkan kene campak laa.. so.. die pi la tawar.. berubat kg..
Dlm pada yg sama anak2 aku lak.. ade sorang yg demam.. tapi takde nmpak bintik2 merah.. tapi anak aku yg sulong.. aku dah nmpak dr petg.. pasal die tunjuk cakap gatal kat tapak kaki.. yg aku lak ingat gatal biase laa.. ingatkan kaki die kene semut gatal kan.. pastu mlm tu pi la ke klinik kat Kemaman.. tapi malangnye mlm tu Dr ganti.. Masa Dr periksa budak2 ni.. seme benda dh tunjuk yg gatal..yg sakit tekak.. yg demam.. KATA DR TU.. DEMAM.. PASTU TONSIL(betul ke aku eja ni) BENGKAK psl jangkitan kuman.. mlm tu aku nye bil ubat tu seratus lebihhh... terkejut lerrr.. aku tanye lerr ubat ape tu sampai gitu sekali... bese kalu pegi klinik..tiga2 demam batuk selsema tak pernah seratus lebih.... katenye ubat antibiotik.. aku pun tanye lak.. takde ke yg murah ubat tu.. die cakp ade.. aku tanye lagi.. nape tak bagi yg murah tu... die cakp laa pasal Dr tulis ubat tuu... okey laa.. nak tukar dh tak dapt pasal budak tu dah campur ngan air die kan.. so.. aku bayar je lerr... nasib baik gak masa tu ade pulak duit banyk tu... cam tahu2 je...
Keesokkan hari nye.. kakak aku tepon tanye anak2 aku.. demam tak.. ade kuar bintik2 tak... kaki ade tak.. tagn ade tak?? rupa2nye masa tu die baru tahu yg anak die kene jangkitan tu dr umah pengasuh anak die..(pengasuh anak die crite yg budak bwh jagaan die disahkan kene penyakit TANGAN, KUKU & MULUT) tu yg terus tanye aku.. pasal budak2 ni kan main sama2 kan.. siap tido sama2 kan... Bila aku cakap tanda2 tu ade.. terus kakak aku suruh pi klinik balik.. masa tu aku baru sampai opis.. aku pon naik panik lerr.. ishhh yg aku tahu penyakit nih bahaya.. kes kat Sarawak dulu kan.. camne leh sampai merebak ke sini... Aku pon terus pi klinik kat Paka.. aku suka DR kat klinik ni.. suamiisteri DR.. KLINIK ZAHRIAH kat PAKA.. Lepas cek itu ini.. memang sah anak2 aku kene jangkitan tu.. yg sakit tekak tu pasal bintik tu dah kene ke dlm tekak.. dalm mulut.. tapak kaki.. lepas tu aku crite lak pasal kene caj mahal pi klinik mlm tu.. dan tak lak Dr tu kate anak2 aku ni kene jangkitan tu... siap tunjuk ubat2 tu kat Dr ni.. bila Dr tu tengok..DR tu cakap memang laa. ubat antibiotik yg tu mahal.. tapi Dr ni kata.. biasenye.. kalu permulaan tu kene bagi yg bese dulu murah2 dulu.. pastu kalu yg tu tak jaln baru disyorkan yg mahal tu.. itu pon kene bagi tahu rege kat pesakit tu dulu.. takut terkejut berok time bayar kan.. kes cam aku ni laaa...
Okey .. bile disah kan kene penyakit tu.. Dr tu terpaksa report pada Hospital daerah kan.. memang sah laa kene kuarantin kan.. so aku cuti laa duk kat umah berkurung dlm umah.. takleh kuar pasal takut lak berjangkit kat anak2 jiran kan... Nasib gak tak kene duk hospital.. Dr cakp kalu kes yg takleh makn.. teruk sangat baru kene tahan kat Hospital.. so anak2 aku nih kire cepat bertindak la.. baru keluar tanda aku dh rujuk kat Dr.. kira syukur sangat laa..
Berbalik lak anak kakak aku nih.. kakak akku lak sebelum tahu kene penyakit nih.. die dah pegi tawar kan.. berubat kg.. minum air tawar ngan ubat demam je.. alhamdulillah.. buleh gak baik.. pastu baru die pi cek kat Dr... heheee..

Ni aku tempek gambar anak2 aku sewaktu dikuarantinkan kat umah

Selepas 2 hari berkurung dlm umah,hari ke-3 yg kecik ni.. dah takleh duk diam..pasal dh lama tak kuar..die.. kuar masuk.. kuar masuk.. nak bukak kunci pintu pagar tak dapat.. masa ni die tak perasan.. kakak ngan abg duk diam tengok tv..die duk BERUASAHA KERAS nak bukak kunci pintu pagar..hehe..cian lak nengok.. Dah perasan mama duk intai dia..muaahahahhaaaaa.. Time ni makan2.. Pok B die orag datg melawat die org.. bawak KFC sekali.. ngan mama2 sekali seronokk hehe...
Gini la rupe bila dah sapu ubat gatal.. bintik merah tu cepat kering..2kali sapu dh kering

No comments: